Workshop: "Sosyal Medya ve Web2.0"
Executive Trend Danışmanlığı
Web Etkinlik Analizi
Dijital Strateji GeliÅŸtirme
Marketallica: Pazarlama trendleri ve dijital pazarlama stratejileri üzerine hizmet sunan bir danışmanlık şirketidir. Amacı, markaların yeni trendleri ve dijital dünyanın fırsatlarını sonuna kadar kullanarak değerlerini arttırmasına katkıda bulunmaktır. Bu sitede, Özgür Alaz, pazarlama trendleri üzerine gözlemlerini ve fikirlerini paylaşıyor.
Bugün bir arkadaÅ?ımla konuÅ?urken pazarlama yöneticilerinin internet performansları hakkında fikir sahibi olmalarına yardımcı bir sistemin olmadıÄ?ından bahsettik. Performans odaklı bir gösterge olmadıÄ?ı zaman tartıÅ?malar hep yuzeysel kalıyor ve gerçek performansı etkileyen iyileÅ?tirmeler yapılamıyor. Bu durumda size sunulan servisin kalitesinden hiçbir zaman emin olamıyorsunuz, çünkü servisi alsanız bile servisin yeterince iyi olup olmadıÄ?ını deÄ?erlendirebileceÄ?iniz bir ipucu olmuyor.
Bu sorunlara karÅ?ın kurumların web sitelerinin objektif ölçütlerle karÅ?ılaÅ?tırmayı amaçlayan bir gösterge tanımlamaya çalıÅ?tım. Web Etkinlik Göstergesi ile Internet yatırımlarının sonuçlarını deÄ?erlendirirken, geliÅ?me alanlarına karar verirken kullanabileceksiniz. Nihayetinde ne kadar etkin olduÄ?unuz hakkında size fikir veren bir göstergedir. Web teknolojilerine hakim olmayan pazarlama yöneticileri ile web servis saÄ?layıcıların ortak dilde buluÅ?masına katkıda bulunmasını amaçlıyorum.
İlk versiyonda dört temel göstergeyi hesaplamaya dahil ettim.
Google Pagerank: Artçıl ve yavaÅ? deÄ?isen bir gösterge. Sitenin arama motoru performansı hakkında fikir veriyor. Pagerank’ın temeli siteye gelen link sayısı(kalitesi) tarafından belirleniyor. Gelen link sayısı da iÅ?inizi ne kadar iyi yaptıÄ?ınız konusunda güçlü bir gösterge. Stratejiye göre deÄ?iÅ?mekle birlikte, kaliteli servis verdiÄ?inizde, konuÅ?ulmaya deÄ?er iÅ?ler yaptıÄ?ınızda ve iliÅ?kilerinizi kuvvetlendirdiÄ?inizde gelen link sayınız artıyor. Ã?lçümlemeyi Popuri.us adresinden yaptım. (0-10 arasında deÄ?iÅ?ir)
WebSiteGrader Puanı: Ã?ncül ve hızlı deÄ?iÅ?en bir gösterge. WebsiteGrader sitenizin performansını hakkında bir çırpıda bilgi sahibi olmak için bir hesaplama aracı sunuyor. WebsiteGrader notunun fazla olması, internet standartlarını o kadar iyi yerine getirdiÄ?inizi gösterir. Benzetme yapıcak olursak bu not web sitenizin temelinin ne kadar saÄ?lam olduÄ?unu gösteriyor. Bu not sitenin arama motorlarına uyumu, sitede RSS bulunması, aldıÄ?ı trafik gibi bir çok deÄ?iÅ?ken gözönüne alınarak hesaplanıyor. Ã?lçümlemeyi websitegrader.com adresinden yaptım. (0-100 arasında deÄ?iÅ?ir)
Delicious (Bookmark PaylaÅ?ma Sitesi) Eklenme Sayısı: Ã?ncül ve hızlı deÄ?iÅ?ebilen bir gösterge. Yeni web düzeninde paylaÅ?ılabilirliÄ?inde bir ölçüde performans göstergeleri arasında sayılması gerekir. Ã?lçümleme için ulaÅ?abildiÄ?im en standart göstergenin delicious’da eklenme sayısı olduÄ?unu düÅ?ünüyorum. Bu rakamın büyüklüÄ?ü genel olarak web sitenizin insanlarca ne kadar faydalı bulunduÄ?unu gösterir. Ã?lçümleme delicious.com‘ da yapıldı (Eklenme sayısına göre aritmetik olarak artar)
Bloglarda KonuÅ?ulma Sayısı: Ã?ncül ve hızlı deÄ?iÅ?ebilen bir gösterge. Diyalog çaÄ?ında insanların markamız hakkında konuÅ?ması en önemli amaçlardandır. Bloglarda konuÅ?ulma sayısının dolaylı olarak delicious’a eklenme sayısı ve google pagerank’e de katkısı vardır. İnsanlar markamızı konuÅ?ulmaya deÄ?er buluyor mu? YaptıÄ?ınız kampanyalar ve yatırımlar insanları konuÅ?maya ne derece cesaretlendiriyor. Bunu ölçmek için google blog arama motorunu kullandım. (KonuÅ?ulma sayısına göre aritmetik olarak artar)
AÄ?ırlıklandırma yaparken Pagerank ve websiteGrader puanını temel ölçütler olarak alıp aÄ?ırlık vermeyi düÅ?ündüm. DiÄ?er ölçütlerde internet kullanıcılarının genelini kapsamadıÄ?ı için daha hafif olarak almaya karar verdim. Bu yöntemle genel puanı hesaplarken aÅ?aÄ?ıdaki gibi bir yöntem kullandım.
(Pagerank*10) + WebSiteGrader + (delicious * 0.3) + (Blogsearch * 0.2)
* Kimi markalar çoklu websitesi kullanmayı tercih edebiliyor. Hesaplamada sadece ana siteyi kullandım.
* Delicious’ı daha geek (henuz genele yayılmamıÅ?) bir kitle kullanıyor. Teknoloji odaklı markalar ile gıda markaları bu göstergede farklılıklar gösterebiliyor
* Bloglarda konuÅ?ulmayı bir bütün sayı olarak alabildim. KonuÅ?ulmanın ne kadarı olumlu, ne kadarı olumsuz bilemiyoruz.
* Standart olması adına bloglarda marka hakkında ancak link verirerek bahsedilmiÅ?se hesaplamaya dahil edebiliyoruz. Bir çok durumda link vermeden sadece ürün adı yada marka adı geçen yazılara raslanabilir
* Herbir blog birbirine eÅ? aÄ?ırlıkta alınmıÅ?tır. Ancak, güçlü bloglar ile normal bloglar arasında ciddi bir etki farkı vardır.
Listenin en üst sırasında açık ara Turkcell var. Vodafone ise Avea’yı geride bırakmayı baÅ?armıÅ?
Bankalar arasında Garanti lider, onu İÅ?bank ve Finansbank takip ediyor. Finansbank bankalar arasında üçüncü olarak kendi büyüklüÄ?üne göre üstün performans sergilemiÅ?
Beyaz eÅ?ya Vestel az farkla Arçelik’ten üstün performans sergilemiÅ?.
Bloglarda en çok konuÅ?ulan sektör GSM sektörü
PageRank ölçtüÄ?üm kaynaklar beni yanıltmıyorsa Ã?lker’in pagerank’i 0′ı görünüyor. Google tarafından karalisteye eklenmiÅ? olma ihtimali aklıma geliyor.
İnsanların en fazla faydalı bulup delicious’a ekledikleri site Garanti.
Pagerank’i en yüksek site İÅ?Bankası
Otomobil markaları genel olarak çok düÅ?ük performans gösteriyor.
BaÅ?lıktada belirttiÄ?im gibi bu gösterge henuz beta. Bundan sonraki adımlara etkinliÄ?i daha kapsamlı deÄ?erlendirecek, daha fazla markanın dahil olduÄ?u, geçmiÅ? verilere göre karÅ?ılaÅ?tırma yapılabilecek bir sistem hayal ediyorum. Å?imdiden bu göstergeyi her ayın 15′inde tekrar hazırlayacaÄ?ımın sözünü vereyim.
İlk sonuçları siz nasıl deÄ?erlendiriyorsunuz?
Göstergeyi geliÅ?tirmek için yeni fikirlerinizi mail ile ya da yorum ile paylaÅ?ın.
ilgili kaynaklar
Popularity: 100% [?]
İlgili Yazılar:
Toplam : 17 Yorum var
Yalçın PembecioÄ?lu
Ekim 15th, 2008 at 10:40 pm
ozguralaz
Ekim 15th, 2008 at 10:49 pm
Taci Yalçın
Ekim 15th, 2008 at 11:40 pm
Baturalp
Ekim 16th, 2008 at 1:57 am
DevletÅ?ah
Ekim 16th, 2008 at 8:18 am
Murat Kahraman
Ekim 16th, 2008 at 8:46 am
Muge Cerman
Ekim 16th, 2008 at 12:38 pm
İlker Utlu
Ekim 16th, 2008 at 12:50 pm
ahmet
Ekim 16th, 2008 at 1:48 pm
Burak Kaynak
Ekim 16th, 2008 at 2:15 pm
Serhat
Ekim 16th, 2008 at 3:02 pm
SuniPeyk
Ekim 16th, 2008 at 3:39 pm
Baturalp
Ekim 16th, 2008 at 9:54 pm
Cengiz Ã?atalkaya
Ekim 18th, 2008 at 8:05 am
osman
Ekim 18th, 2008 at 10:20 am
Onur Ã?zer
Ekim 20th, 2008 at 4:31 pm
GülÅ?ah Ayhan
Kasım 18th, 2008 at 10:53 pm
Internet uzerinden hizmetlerine erisilebilen sitelerin sundugu erisimlerin onemi de bu listeyi etkiliyor. Bu durumu notralize edecek bir degisken eklemek lazim, yoksa sistem `biased` kaliyor. Turkcell ve Vodafone’u karsilastirmak tamam ama mesela bir Evyap bu iki sirkete benzer sekilde bir hizmet sunmuyor internet sitesinden. Dolayisiyla ziyaretci, `backlink` ya da Delicious performansi acisindan da cok daha dusuk sonuc vermesi dogal. Belki hizmet sektorunu tuketici urunleri sektorunden ayirmak ilk etapta gecici bir cozum olabilir.
@Yalcin
Dogru noktalar. Notralize etmek icin ‘websitesi trafigini’ kullanmamayi dusundum. Bu gostergede bankalar ve GSM sektorunun acik ara ustunlugu bulunuyor. Ancak backlink ve delicious performansi sektorden cok nispeten ziyaretcilerle ne derece iliski kurmak istedigine bagli oldugunu dusundum. Farkli sektorlerde yuksek performans saglayan siteler var cunku.
Sektorel ayrim sart ama
Ã?zgür, delicious’la google blog’un katsayıları bence yer deÄ?iÅ?tirmeliydi. Delicious o kadar az kullanılıyor ki, bence bloglarda konuÅ?ulmanın katsayısı cok daha fazla olmalıydı ondan. Bir de bloglarda ne Å?ekilde konuÅ?uluyor. Atıyorum Garanti’nin sitesi hacklense ve bunu tüm bloglar yazsa; bu göstergeye göre bu durum, Garanti için iyi bir Å?ey oluyor! :)
Benim görüÅ?üm, bu katsayıların öneminin sektörlere göre deÄ?iÅ?ebileceÄ?i. O açıdan her sektöre farklı bir katsayılandırma yapmak lazım diye düÅ?ünüyorum. Bir de veri alınan yerlerin sayısını olabildiÄ?ince çoÄ?altmak. Ã?nem derecesine göre katsayılandırması yapılır zaten.
özgür öncelikle fikir için tebrik ediyorum.
ekÅ?i sözlük de türk interneti için çok önemli bir kaynak. ilgili Å?irket/marka hakkında girilen entry sayısına göre de bir puanlandırma yapılabilir.
öte yandan sikayetvar.com’un verileri de cok önemli, bilhassa Å?irketlerin müÅ?teri memnuniyetini ne derece saÄ?ladıÄ?ı konusunda halka açık olarak çok ciddi bir kaynak sunuyor. bunu da puanlara eklemeni Å?iddetle öneririm: http://sikayetvar.com
listeye ucundan kıyısından twitter da eklenmeli diye düÅ?ünüyorum: http://search.twitter.com
Ã?zgürcüÄ?üm gerçekten iyi bir fikir. İlgiyle okudum.
DiÄ?er arkadaÅ?lar gibi sektörel ayrımın Å?art olduÄ?u kanaatinteyim. Baturalp’in sikayetvar.com’un eklenmesi fikri de oldukça iyi. Fark ettiysen son zamanlarda FF’de bazıları garanti’den bazıları finansbank’tan, bazıları da yapı kredi’den Å?ikayetçi. Bu görüÅ?lerin bazılarına katılıyor bazılarına katılmıyoruz. O yüzden bu servisler hakkındaki Å?ikayetler oldukça performans belirleyici olabilir.
Bir de ülker’in web sitesinin pr’ının 0 olması enterasan geldi. Acaba Yüce bu konuda ne der?
Å?ikayetvar.com konusunda ben biraz farklı düÅ?ünüyorum. Burada amaç firma baÅ?arısını deÄ?il web etkinliÄ?ini ölçmekse firmanın ya da ürünün operasyonel baÅ?arı/baÅ?arısızlıÄ?ını deÄ?erlendirmek yanıltıcı olabilir. Ã?rneÄ?in Garanti Bankası kredi kartları konusunda müÅ?terilerini mutsuz eden politikalar uygulayarak çok sayıda Å?ikayet alabilir ama bu Garanti’nin web etkinliÄ?i konusunda baÅ?arısız olduÄ?unu göstermez.
Ã?zgür’cüÄ?üm, Ã?stad;
EmeÄ?ine yüreÄ?ine saÄ?lık. Yine kanaat önderi olarak baÅ?arılı bir çalıÅ?ma hazırlamıÅ?sın bizlere. Yıllar önce senin gibi düÅ?ünenler, çabalayanlar ve internet ele ele vermiÅ? olsa reklamcılık en saygın meslek olurdu. Böylece annemize nerede çalıÅ?tıÄ?ımızı daha rahat söylerdik. Murat Kahraman Ã?stad’a katılıyorum. Garanti’nin web baÅ?arısını ölçüyorsak kredi kartı Å?ikayetleri nedeniyle puan kaybettirmeyelim derim. MantıÄ?ım DevletÅ?ah’a da sonuna dek katılıyor ama teknik donanımım sizler kadar olmadıÄ?ından çözüm üretemedim. Å?ikayetleri de bir Å?eklide gündemde tutmak; saygınlıÄ?ını düÅ?ünen firmalara yol gösterici olacaktır diye düÅ?ünüyorum.
Harika bir çalıÅ?ma. GeliÅ?tikçe çok doÄ?ru noktalara gidecek bir algoritmaya baÅ?langıç olmuÅ?.
İlgiyle okudum çok iyi bir fikir olmuÅ?.GeliÅ?tikçe baÅ?ucu kaynaÄ?ı olacaÄ?ı konusunda bir öngörüm var :)
İlk versiyonda dört temel göstergeyi hesaplamak, eksiklerin ortaya çıkmasına imkan veren olumlu bir hareket. Fakat bu eksikleri kapatmak için zorunluymuÅ? gibi gözüken eklemeler yapmak yerine, göstergeler arasındaki iletiÅ?ime etkisi olan eklemeler yapmak daha faydalı olacaktır.
Bunun dıÅ?ında, ” Banner – Viral” kampanyalar web üzerinde oldukça etkinliÄ?i olan deÄ?erler. Hangi marka kaç sitede kaç banner yayınlamıÅ?! Bunları artık birileri ölçebilmeli.
Son olarak da içimden düÅ?ündüÄ?üm bir soru;
Medya Takip Merkezleri gibi ” Web Takip Merkezleri” de kurulur mu? (WTM)
Sektörel ayrıma gidilebilir. Turkcell ve Ã?lker’i ürünleri, web site yönetimleri ve kullanıcı profilleri açısından aynı kefede deÄ?erlendirmemek gerekir.
Bundan büyük iÅ?ler çıkar :) yeni nesil internet PR cıları gelecek
“Bugün web de nekadar senden bahsedildi?”
Bütün mesele bu :)
merhaba,
ben yine de sikayetvar’in web basarisina etkisi oldugunu dusunuyorum. en azından ölçülebilir düzeyde. çünkü internet medyasi üzerinden gelen isteklere özen gösterdiklerini ve interneti önemsedikleri anlamına geliyor bu, en azından benim için.
mesela hatırlarsanız starbucks, bloglarda kendileri hakkında çıkan olumsuz yazılar için blog sahibiyle iletiÅ?ime geçip arayı düzeltmek için çaba sarfetmiÅ?ti. deÄ?erli bir davranıÅ? ama ölçülebilir deÄ?il.
bunların hepsi bana göre web etkinliÄ?idir. internet üzerinden firmanın yaptıÄ?ı etkinlikler, satıÅ? da olabilir, servis de ve tabi müÅ?teri iliÅ?kileri/memnuniyeti de olabilir.
web etkinliÄ?i sadece arama motorlarında marka isminin geçmesi anlamına geliyorsa aynen devam derim. :) baÅ?arılar..
Güzel bir çalıÅ?ma olmuÅ?. Web etkinlik göstergesi Å?üphesiz daha da geliÅ?tirilip bir WPR (Web PR) aracı / sitesi haline bile getirilebilir.
Birkaç blogu ve kendi blogumu bu göstergede deneyince, çoÄ?u Å?irketi geride bıraktıklarını gördüm. Bu da iÅ?in baÅ?ka yönü.
Neden Å?irketler hala blog açmıyor? sorusu akla geliyor bu sonuçlara göre.
Bu iÅ? bir algoritmaya doÄ?ru gitsede semantik web nimetlerinden yararlanılarak daha güzel Å?eyler çıkabilir.
Ama burada bütün deÄ?iÅ?kenler olumlu yönde etki yapıyor. Mesela bloglarda X markasını olumsuz yönde konuÅ?abiliriz ve bu o markaya ,bu yöntem ile, artı yönde deÄ?er katar.
Bence olumlu etki yapan parametrelerle birlikte olumsuz parametreler de olmalı.
Bir baÅ?a konu websitegrander aracının nasıl bir algorita kullandıÄ?ını ve neye göre bir puan oluÅ?turduÄ?unu bilmiyoruz. Konu ile ilgili açık standartlar var mı bilmiyorum ama baÅ?ka kapalı kaynaklara baÄ?lı sonuçlar yeni bir Å?ey olmaktan çok sadece kiÅ?iye özel bir yorum getirebilir.
Zira sizin için del.icio.us parametresi önemliyken benim için digg parametresi sonuca katkı saÄ?layacak en önemli deÄ?iÅ?ken olabilir.
O zaman bende ;
(Pagerank*10) + WebSiteGrader + (delicious * 0.3) + (Blogsearch * 0.2) yöntemi yerine
(Pagerank*10) + WebSiteGrader + (digg * 0.3) + (Blogsearch * 0.2)
hesaplama yöntemimi kullanırım ve bu da genelden çok özel bir sonuç çıkarır. Bunun için de yapılan araÅ?tırmanın sonucu sadece araÅ?tırmayı yapana göre “saÄ?lıklı” çıkar.
Merhaba,
http://www.quarkbase.com/ veri toplama sürecininde kolaylık saÄ?layabilir.
http://www.onlinemedyatakip.com böyle de bir hizmet varmıÅ?.
Yorumunuz: